We stellen je graag voor aan Java. Zij is een van onze enthousiaste medewerkers. Ze begeleidt nu één dag per week, op woensdag, een groep leerlingen. De andere dagen werkt zij in Villa Ockenburg. Ze vertelt je over haar werk en hoe bijzonder dat is.
Volwassen leerlingen weten goed wat ze willen
Toen ze anderhalf jaar geleden hoorde van de plannen voor Villa Bijzonder gaf Java meteen aan dat ze graag mee wilde helpen. Java vertelt: ‘Ik vind het heel waardevol werk! Het is echt superleuk. Ik begeleid de volwassengroep. De jongste leerling is 25 jaar en de oudste gaat bijna met pensioen. Ik vind het leuk om te werken met “ouderen”. Omdat zij al wat meer levenservaring hebben, weten zij vaak beter dan jongeren wat zij willen, kunnen en wat ze nodig hebben van mij. Daardoor kan ik echt stappen met ze maken.’
Werkervaring als doel
Java ziet Villa Bijzonder voor als een mooie dagbesteding voor de volwassenen en jongeren: ‘Het doel is om ze werkervaring mee te geven. Die zouden ze anders niet krijgen. Zonde want onze leerlingen zijn ijverig en willen heel graag aan de slag. Sommige jong volwassenen volgen nog een opleiding. Een van de leerlingen doet bijvoorbeeld een opleiding op een speciale onderwijsinstelling en loopt stage bij ons om te kijken of de horeca iets voor hem is.’
Hoe ga je om met mensen die een extra steuntje nodig hebben?
Het werk is intensief, maar leuk vertelt Java: ‘De groepen zijn klein, maar als je iedereen individueel helpt dan heb je het druk. Maar dat vind ik juist leuk. Zelf had ik voor Villa Bijzonder geen ervaring met het werken met leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken. Ik heb het afgelopen jaar wel cursussen gevolgd en mijn zus en mijn moeder werken met mensen met autisme. Daar heb ik ook veel van geleerd.’
Naar huis met een glimlach
‘Het is zo bijzonder dat mensen jou als vertrouwenspersoon zien. Ze vertellen je werkelijk alles wat ze op hun ziel hebben. Mijn doel is om ze lekker te laten werken en ze met een glimlach weg te zien gaan.’ Die glimlach is er meestal, maar soms heeft iemand zijn dag niet: ‘Ook dat komt voor. We evalueren de dag altijd. En dan vertellen we elkaar wat er goed ging en wat beter kan.’
Hulp gewenst, bemoeienis niet
‘Sommige leerlingen hebben veel begeleiding nodig, anderen hebben je hulp minder nodig. Sterker nog, leerling Jolanda vindt het bijvoorbeeld niet oké als ik me bemoei met hoe zij koekjes bakt. Zij neemt haar taak heel serieus en wijst míj er vaak op als ik iets fout doe, haha!’
Ontwikkelen tijdens het leerwerktraject
De leerwerkplekken werpen hun vruchten af. ‘Het gaat er niet om dat iedereen uiteindelijk een baan vindt, maar het natuurlijk wel leuk als je ziet dat een leerling zich ontwikkelt en steeds meer verantwoordelijkheid kan nemen. Een aantal leerlingen werkt ook weleens in de kas van Villa Ockenburg. Zij helpen mee met de opstart, ze maken eten klaar voor het andere personeel en af en toe serveren zij wat. Dat geeft hen wat meer uitdaging.’
Werken aan naamsbekendheid
Java ziet nog mooie ontwikkelpunten voor de leerwerkplek waar ze graag aan bijdraagt: ‘Ik ga me ook op de achtergrond wat meer bezighouden met Villa Bijzonder. We moeten nog werken aan onze naamsbekendheid en we kunnen onze producten misschien ook aan andere horecagelegenheden verkopen. We werken nu al weleens voor House of Lords. Als zij zonder jus d’orange zitten bellen ze ons. Het zou mooi zijn als andere organisaties ons ook weten te vinden. En we zouden klanten van Villa Ockenburg bijvoorbeeld actiever kunnen laten weten dat de koekjes die ze eten door onze leerlingen zijn gemaakt. Een leuk kaartje erbij of zo. Dat soort dingen vind ik leuk om te bedenken en op te pakken.’
Wie weet eet Den Haag dus binnenkort koekjes van eigen deeg en vinden klanten een gezellig kaartje bij hun koekje! Mooie plannen van een geweldige leerwerkplek!.
Meer informatie
Wil je meer weten over de leerwerktrajecten van Villa Bijzonder? Stuur dan een berichtje met ons contactformulier.
‘Lekker werken en met een glimlach naar huis’
We stellen je graag voor aan Java. Zij is een van onze enthousiaste medewerkers. Ze begeleidt nu één dag per week, op woensdag, een groep leerlingen. De andere dagen werkt zij in Villa Ockenburg. Ze vertelt je over haar werk en hoe bijzonder dat is.
Volwassen leerlingen weten goed wat ze willen
Toen ze anderhalf jaar geleden hoorde van de plannen voor Villa Bijzonder gaf Java meteen aan dat ze graag mee wilde helpen. Java vertelt: ‘Ik vind het heel waardevol werk! Het is echt superleuk. Ik begeleid de volwassengroep. De jongste leerling is 25 jaar en de oudste gaat bijna met pensioen. Ik vind het leuk om te werken met “ouderen”. Omdat zij al wat meer levenservaring hebben, weten zij vaak beter dan jongeren wat zij willen, kunnen en wat ze nodig hebben van mij. Daardoor kan ik echt stappen met ze maken.’
Werkervaring als doel
Java ziet Villa Bijzonder voor als een mooie dagbesteding voor de volwassenen en jongeren: ‘Het doel is om ze werkervaring mee te geven. Die zouden ze anders niet krijgen. Zonde want onze leerlingen zijn ijverig en willen heel graag aan de slag. Sommige jong volwassenen volgen nog een opleiding. Een van de leerlingen doet bijvoorbeeld een opleiding op een speciale onderwijsinstelling en loopt stage bij ons om te kijken of de horeca iets voor hem is.’
Hoe ga je om met mensen die een extra steuntje nodig hebben?
Het werk is intensief, maar leuk vertelt Java: ‘De groepen zijn klein, maar als je iedereen individueel helpt dan heb je het druk. Maar dat vind ik juist leuk. Zelf had ik voor Villa Bijzonder geen ervaring met het werken met leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken. Ik heb het afgelopen jaar wel cursussen gevolgd en mijn zus en mijn moeder werken met mensen met autisme. Daar heb ik ook veel van geleerd.’
Naar huis met een glimlach
‘Het is zo bijzonder dat mensen jou als vertrouwenspersoon zien. Ze vertellen je werkelijk alles wat ze op hun ziel hebben. Mijn doel is om ze lekker te laten werken en ze met een glimlach weg te zien gaan.’ Die glimlach is er meestal, maar soms heeft iemand zijn dag niet: ‘Ook dat komt voor. We evalueren de dag altijd. En dan vertellen we elkaar wat er goed ging en wat beter kan.’
Hulp gewenst, bemoeienis niet
‘Sommige leerlingen hebben veel begeleiding nodig, anderen hebben je hulp minder nodig. Sterker nog, leerling Jolanda vindt het bijvoorbeeld niet oké als ik me bemoei met hoe zij koekjes bakt. Zij neemt haar taak heel serieus en wijst míj er vaak op als ik iets fout doe, haha!’
Ontwikkelen tijdens het leerwerktraject
De leerwerkplekken werpen hun vruchten af. ‘Het gaat er niet om dat iedereen uiteindelijk een baan vindt, maar het natuurlijk wel leuk als je ziet dat een leerling zich ontwikkelt en steeds meer verantwoordelijkheid kan nemen. Een aantal leerlingen werkt ook weleens in de kas van Villa Ockenburg. Zij helpen mee met de opstart, ze maken eten klaar voor het andere personeel en af en toe serveren zij wat. Dat geeft hen wat meer uitdaging.’
Werken aan naamsbekendheid
Java ziet nog mooie ontwikkelpunten voor de leerwerkplek waar ze graag aan bijdraagt: ‘Ik ga me ook op de achtergrond wat meer bezighouden met Villa Bijzonder. We moeten nog werken aan onze naamsbekendheid en we kunnen onze producten misschien ook aan andere horecagelegenheden verkopen. We werken nu al weleens voor House of Lords. Als zij zonder jus d’orange zitten bellen ze ons. Het zou mooi zijn als andere organisaties ons ook weten te vinden. En we zouden klanten van Villa Ockenburg bijvoorbeeld actiever kunnen laten weten dat de koekjes die ze eten door onze leerlingen zijn gemaakt. Een leuk kaartje erbij of zo. Dat soort dingen vind ik leuk om te bedenken en op te pakken.’
Wie weet eet Den Haag dus binnenkort koekjes van eigen deeg en vinden klanten een gezellig kaartje bij hun koekje! Mooie plannen van een geweldige leerwerkplek!.
Meer informatie
Wil je meer weten over de leerwerktrajecten van Villa Bijzonder? Stuur dan een berichtje met ons contactformulier.